Tuesday, 20 March 2012

setahon dah berlalu

   Di waktu yg sama ,setahon yg lalu haffiq sekali lagi kena admit di hospital melaka.masa tu keadaan dia agak terok jugak dimana darah platletnya jatuh terendah sekali...macam2 ujian di lakukan balik,tak sanggop aku tengok keadaan dia masa tu.haffiq betol2 anak yg  hebat,tak nangis pon bila di cucuk berulang kali.aku plak yg nangis hehehe...mana nya aku tak menangis ,selama seminggu dia di tahan setiap hari 2 kali darahnya diambil,urat tangan,urat kaki habis lebam2,tu belom lagi yg untuk cari line utk masokkan drip,masok air la,masok ubat la dan masok darah lagi....line dia plak tak tahan lama ,baru satu hari dah bengkak,cucuk lagi....tapi aku betol2 respek kat haffiq sebab dia tetap ceria dan tak macam budak2 yg sakit,tetap bercakap dan tetap ketawa...kuat semangat kau nak huhuhu....

       Diawal pagi setelah seminggu haffiq di tahan di ward dan setelah bermacam2 ujian di jalankan semula,doc ward datang dan beritahu bahawa doc pakar ingin berbincang dgn aku suami isteri tentang haffiq.walaupon aku terperanjat tapi aku tahu aku mesti tahu apa yg aku perlu tahu...aku tak tunggu pon en suami aku datang,aku rasakan masa tu lambat berjalan dan aku meluru teros pergi ke bilik doc ...rupa2nya kat bilik doc tu dah ada 3 org yg memang dah menanti kedatangan ku...seorang memang aku kenal benar,seorang doktor pakar dan seorang lagi doc  kaunseler...apa2 la aku dah tak kisah siapa yg ada di depan ku sekarang ini.....yg aku mahu tahu cerita tentang anak ku saja.....di pendek kan cerita ,doc pakar tu kata haffiq tak perlu jalani apa2 rawatan yg besar lagi,maksod doc tu haffiq tak perlu jalani pembedahan hati,sebabnya doc tu kata kalau aku mampu cari duit sebanyak mana pon dan kalau pon aku dapat cari org untuk menderma hati pon,risikonya amat la tinggi..sebabnya keadaan haffiq tak boleh terima pembedahan,darah platlet dia yg memang rendah di sebabkan limpa yg besar dan bengkak dan teros melibatkan hatinya menjadi keras...aku pon tak faham istilah2 doktor ni,yg aku tahu dan faham doktor kata jaga la dia sebaik mungkin,elakkan dia dari selalu demam2 atau lasak2...kalau kurang darah akan masok darah hanya itu saja rawatannya....sedih kan anak yg ku bawa 9 bulan di dalam rahim ku dan dah membesar selama 14 tahon tiba2 di khabarkan berita macam ni...aku meraung kat dalam bilik tu,aku memang tak pandai bercakap,aku bukan seorang ibu yg berpelajaran tinggi,dan aku pon tak pandai kaji tentang penyakit2 ni tapi yg aku tahu dan pasti ,aku sayang anak ni,aku tak sanggop nak kehilangan dia buat masa ni....YA ALLAH pedihnya dadaku ketika ini...aku tanya doktor jangka hajat anak ku tapi doktor kata selagi haffiq kuat dan selagi aku dapat jauhkan kemalangan dan elakkan jangkitan,haffiq akan dapat teroskan kehidupannya seperti anak2 yg lain....
             Bila aku  keluar dari bilik doktor rupanya en suami dan anak perempuan ku dah ada di katil haffiq,bila pandang aje wajah2 kesayangan hamba ni,apa lagi nangis la ,aku ni badan aje besau hati kecik,bila melibatkan hal anak2 aku le insan yg paling sensitip(airmata peneman hidup ku dan pengubat jiwa ku)huhuhu....aku cerita segala2nya pada en suami dan anak perempuan ku dan haffiq tukang mendengar sama...kami 3 beranak menangis tapi ALLAH HU AKHBAR haffiq tukang ceriakan semula keadaan...aku masih ingat lagi haffiq cakap,.. asal ni,.. nangis je,..dah le dah le..,adik tak ada apa2 pon...Hebat anak ini,dia yg sakit tapi dia tak merasai kesakitan tu...dan aku tetap seperti biasa aku tetap menangis  bila tengok dia sakit..... ..
           Hari ni setelah setahon berlalu alhamdulillah kesihatan haffiq masih sihat dan boleh aku kata kan haffiq semakin sihat dari dulu...ALLAH MAHA BERKUASA....Ya Allah ,KAU semboh kan lah anak ku ini,berikan la dia kesihatan yg baik untuk dia menikmati kehidupan di dunia ini,Ya Allah...sesungguhnya kepada MU la tempat aku memohon ...amin amin amin ya rabbal alamin.......

    Terimakasih kepada kawan2 dan semua yg di luar sana yg setia mengikuti kisah anak ku dari awal lagi...doakan lah semuga anak ku ini teros di berikan kesihatan yg baik ...di panjangkan umur dan di murahkan rezeki....dan di limpahi kebaikan dunia dan akhriat.... aminnn....





tetap senyom walaupon perot kena tekan

tidor dalam sakit
ummi sayang kamu nak...


ummi dan ayah sentiasa akan ada disini mu sayang

ayah yg tak pernah kenal erti penat....

5 comments:

  1. first time jengah blog kakak iparku ni...,aduh!tersentap juga jiwa raga ni,walaupun cite ni prnh ku dgr dr mulutnya sendiri dulu. Tp bila baca semula,tnpa di undang,airmata gugur juga ke bumi...,di tambah pulak dgn lagu syurga di bwh tapak kakak ibu tu!

    ReplyDelete
  2. Mak Lang ni... adik tanak baca lah cerita ni. Tengok gambar je dah bertakung air mata ni!

    Pagi tadi sebelum gi keje, tengok Dak Sarra, meleleh lagik air mata ni! Hati ibu ni rapuh kan?! Tapi dalam rapuh kita cari kekuatan!

    ReplyDelete
  3. ijan,akak tak pandai nak menulis sebaik org lain tapi akak nak anak2 akak baca dan tahu isi hati akak...

    Dik,akak sayang dak amri dik,akak takot akak tak mampu untuk menghadapi saat2 tu dik...

    ReplyDelete
  4. Tabahkan hati kak...kasih ibu membawa ke syurga...itulah yg dpt sy katakn buat akak n Haffiq.Moga Haffiq terus kuat n diberikan kesihatan yg baik sentiasa...sayangilah n belailah dia seadanye kak selagi hayatnya dikandung badan...tak mau sedih2 yer kak:-)

    ReplyDelete
  5. Hello Blogger!
    Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete